Manon Uphoff voorzitter Europese Literatuurprijs
Ziet dit bericht er niet goed uit?
Bekijk het in een webbrowser.

22 april 2021

Manon Uphoff nieuwe voorzitter Europese Literatuurprijs

Schrijver Manon Uphoff is de nieuwe voorzitter van de Europese Literatuurprijs. De vakjury leest nu de twintig romans die door 17 boekhandels zijn geselecteerd voor de longlist en maakt op dinsdagavond 29 juni aanstaande de shortlist met vijf titels bekend vanuit SPUI25 in Amsterdam.

De Europese Literatuurprijs bekroont zowel auteur als vertaler(s) van de beste hedendaagse Europese roman die in het afgelopen jaar in Nederlandse vertaling is verschenen.

Manon Uphoff:
“Ik verheug me erop  ̶  als Obelix die in de ketel met toverdrank is gevallen  ̶  om met mijn collega-juryleden deze reis door de Europese literatuur te maken. Juist in deze tijd, waarin we van zoveel contact en mogelijkheden tot uitdrukken afgesneden zijn, is het voor lezers en zeker ook voor mij als voorzitter van de Europese Literatuurprijs een voorrecht om deze romans te lezen, bespreken en onder de aandacht te brengen. Een voorrecht om te kúnnen lezen, vrije toegang te hebben tot een rijkdom aan ervaring en verbeelding, omdat deze in vertaling voor ons toegankelijk is gemaakt.”

Manon Uphoff (1962) volgt Abdelkader Benali op, die de afgelopen twee jaar als juryvoorzitter shortlist en winnaar presenteerde. Uphoff is een veelvuldig bekroond schrijver van romans, verhalenbundels, essays en novellen. Onlangs ontving ze de driejaarlijkse Charlotte Köhlerprijs voor haar proza, en in het bijzonder voor haar recente roman Vallen is als vliegen, die werd genomineerd voor de shortlist van de Libris Literatuurprijs en Bookspot Literatuurprijs en bekroond met de Tzumprijs en de Bookspot Scholierenprijs. Haar werk is of wordt vertaald in het Duits, Engels en Spaans. Ook is ze medeoprichter van het schrijverscollectief FixDit dat zich inzet voor meer diversiteit in de letteren, de canon en het onderwijs. Eerder was ze bestuursvoorzitter van PEN.

De vakjury van de Europese Literatuurprijs 2021 bestaat naast Manon Uphoff uit criticus Cyrille Offermans (De Groene Amsterdammer), literair vertaler Martine Woudt (laureaat 2020) en boekhandelaren Marieke de Groot (Pantheon Boekholt, Amsterdam) en Marischka Verbeek (Savannah Bay, Utrecht). De vakjury selecteert zowel de vijf titels voor de shortlist als de winnaar van de Europese Literatuurprijs 2021. Op dinsdagavond 29 juni 20.00 wordt de shortlist bekendgemaakt in of vanuit SPUI25 in Amsterdam.

De Europese Literatuurprijs

Twintig romans vertaald uit negen talen en afkomstig uit elf landen maken kans op de Europese Literatuurprijs 2021. Iedere woensdag gaat een van de vertalers op de longlist nader in op zijn of haar genomineerde vertaling. Volg hun verhalen op het Vertalerskanaal van Hebban.nl, op vertalersgeluk.nl of via de Facebookpagina @EuropeseLiteratuurprijs.

De Europese Literatuurprijs is een initiatief van Academisch-cultureel centrum SPUI25, Athenaeum Boekhandel, het Nederlands Letterenfonds en weekblad De Groene Amsterdammer, en wordt mede mogelijk gemaakt door het Lira Fonds en de Lancey Foundation.

De prijsuitreiking vindt begin november plaats op het Crossing Border festival in Den Haag.

www.europeseliteratuurprijs.nl

Niet voor publicatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Nederlands Letterenfonds:

Bij gebruik van de foto van Manon Uphoff dient u Céline Simons als fotograaf te vermelden. Hier kunt u het beeld op hogere resolutie downloaden.

Over het Nederlands Letterenfonds

Het Nederlands Letterenfonds stimuleert, door middel van beurzen en subsidies aan schrijvers, vertalers, uitgevers, literaire tijdschriften en festivals, de kwaliteit en diversiteit in de literatuur en draagt bij aan de verspreiding en promotie van de Nederlands- en Friestalige literatuur in binnen- en buitenland.
www.letterenfonds.nl